Leasing samochodowy stał się jednym z najpopularniejszych sposobów finansowania pojazdów, zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób prywatnych. Z kolei mechanizm podzielonej płatności (split payment) wprowadzony w Polsce w 2018 roku, zyskał na znaczeniu, szczególnie od 2019 roku. Stał się on obowiązkowy dla niektórych towarów i usług. Co musisz o nim wiedzieć w kontekście rat leasingowych? Przyjrzyjmy się temu w naszym artykule.

Spis treści:

  1. Czym jest i jak działa split payment?
  2. Leasing a split payment
  3. Korzyści i wady split payment dla leasingobiorców
  4. Podsumowanie

Czym jest i jak działa split payment?

Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności, to system płatności wprowadzony w celu zabezpieczenia podatku VAT i przeciwdziałania oszustwom podatkowym. W skrócie polega on na podziale płatności na kwotę netto, która trafia na główny rachunek odbiorcy przelewu, oraz na kwotę VAT, która jest wpłacana na odrębny rachunek VAT.

Jak to działa w praktyce? Wyobraźmy sobie firmę, która kupuje sprzęt komputerowy za 10 000 zł netto plus 2 300 zł VAT. W systemie split payment, 10 000 zł zostaje przelane na zwykły rachunek, a 2 300 zł na rachunek VAT.

Mechanizm podzielonej płatności jest obowiązkowy dla transakcji o wartości powyżej 15 000 zł brutto i obejmujących towary i usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, takie jak elektronika, części motoryzacyjne czy usługi budowlane.

Warto jednak wiedzieć, że można korzystać ze split payment dobrowolnie, nawet jeśli transakcje nie spełniają powyższych kryteriów.

Leasing a split payment

Zanim przejdziemy do zagadnienia rat leasingowych a split payment, zacznijmy od samego pojęcia leasingu. Leasing jest popularną formą finansowania, szczególnie wśród przedsiębiorców, którzy chcą korzystać z różnego rodzaju sprzętu, pojazdów czy maszyn bez konieczności ich natychmiastowego zakupu. Największą zaletą leasingu są elastyczne warunki oraz korzyści podatkowe.

Mechanizm podzielonej płatności, czyli split payment, wpływa na leasing, szczególnie w kontekście płatności VAT. Kwota netto leasingu jest przekazywana na rachunek rozliczeniowy leasingodawcy, a kwota VAT na jego rachunek VAT.

Przykładowo, jeśli rata leasingowa wynosi 5000 zł netto plus 1150 zł VAT, to 5000 zł zostanie przelane na standardowy rachunek leasingodawcy, a 1150 zł na jego rachunek VAT.

Obowiązek stosowania split payment w przypadku rat leasingowych zależy od rodzaju towarów i usług objętych leasingiem. Jeśli leasing dotyczy towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT i transakcja przekracza 15 000 zł brutto, wówczas jest on obowiązkowy. W innych przypadkach przedsiębiorcy mogą stosować go dobrowolnie.

Korzyści i wady split payment dla leasingobiorców

Przede wszystkim leasingobiorcy, którzy regularnie stosują split payment, mogą liczyć na szybszy zwrot podatku VAT od urzędu skarbowego. Ponadto, korzystając ze split payment, leasingobiorca unika ryzyka odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania podatkowe kontrahenta. Tym samym, jeśli kontrahent nie zapłaci VAT, urząd skarbowy nie będzie mógł domagać się tych należności od leasingobiorcy.

Stosowanie split payment chroni przedsiębiorcę przed podwyższonymi odsetkami za zwłokę w płaceniu podatku VAT. Jeśli co najmniej 95% faktur zakupowych jest opłacanych w ramach MPP, leasingobiorca może liczyć na obniżone odsetki.

A co z wadami? Jedną z głównych wad split payment jest zamrożenie środków na rachunku VAT. Środki zgromadzone na koncie VAT mogą być wykorzystywane tylko do określonych celów, takich jak płatności VAT czy składki ZUS. Może to ograniczać płynność finansową przedsiębiorstwa.

Podsumowanie

Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności, jest obowiązkowy dla określonych towarów i usług. Polega na rozdzieleniu płatności na kwotę netto i VAT, co zabezpiecza kwotę podatku VAT na specjalnym koncie. Może on być jednak stosowany dobrowolnie, m.in. w celu zabezpieczenia płatności. Warto zatem dowiedzieć się więcej na jego temat, zasad, które obowiązują oraz płatności, kiedy jest on obowiązkowy.